Persoonlijke betrokkenheid, duidelijke communicatie en samen doorgroeien. Dat is waar het om draait volgens Lex Goeman, werkzaam als inside sales. Hij vormt de verbindende schakel tussen sales, inkoop en de klant en zorgt er dagelijks voor dat alles helder, soepel en betrouwbaar verloopt. In dit artikel gaat hij dieper op de mentaliteit van VSL in: “Zeggen wat je doet en doen wat je zegt, dat is het belangrijkst.”

Een mooie combinatie
Lex werkt sinds augustus 2021 bij VSL. Wat begon met het ondersteunen van inkoop en sales, groeide uit tot een centrale rol waarin hij offertes uitwerkt, klantcontact onderhoudt en interne processen stroomlijnt. “Ik krijg energie als ik zie dat iets wat klein begint, een testzending bijvoorbeeld, uitgroeit tot een regelmatig terugkerende klant en structurele samenwerking. Daar doe je het voor.”, geeft Lex aan. “Klanten kunnen bij iedereen een container boeken, maar met VSL heb je een goede combinatie te pakken, dat zit hem in de service en persoonlijk contact.”

Groei in een veranderende wereld
De logistieke sector is volop in beweging, en VSL beweegt mee. Lex ziet dat als een kracht. “Na corona is het nooit saai geweest. Er is altijd wel iets aan de hand in de wereld dat invloed heeft op de logistiek. Maar juist dan zie je hoe flexibel de sector is. We passen ons aan en vinden altijd een weg.”

Innovaties spelen daarin een grote rol. Zo wordt dit jaar het nieuwe klantenportaal gelanceerd. “Een belangrijke stap. Het portaal wordt gekoppeld aan ons operationele systeem, waardoor klanten real-time inzicht krijgen in hun dossiers. De overstap gaat veel voordeel opleveren, voor ons én voor de klant.”

Lex zag nog een grappige ontwikkeling. De dynamische aard van de sector is namelijk niet onopgevallen gebleven: “Wat me opviel, is dat sinds de coronapandemie mensen in mijn omgeving ineens wél willen weten wat er in de logistiek gebeurt.” De sector is de afgelopen jaren zichtbaarder geworden. “Men is zich bewuster geworden van de herkomst van hun spullen en
beseffen beter hoeveel erbij komt kijken voordat een pakketje daadwerkelijk op de deurmat ligt.”

Samen verder groeien

Lex kijkt positief naar de toekomst: “Tot nu toe groeien we elk jaar, ondanks alles wat er gebeurt in de wereld. Ik hoop dat we dat kunnen blijven doen.” VSL maakt het verschil in service en persoonlijke aanpak. Transparantie is daarbij volgens Lex de sleutel. “Zowel richting de klant als intern. Ook als er minder goed nieuws is: deel het eerlijk. Klanten waarderen dat. Ze willen geen verrassingen, ze willen weten waar ze aan toe zijn.”

Lexʼ verhaal laat zien dat VSL niet alleen een logistiek dienstverlener is, maar vooral een mensgerichte organisatie die kiest voor lange termijnrelaties. Met oog voor elkaar en altijd klaar voor de volgende stap.