VSL Logistics geeft Stella Fietsen via de VSL Portal digitaal inzicht in de volledige supply chain

Het assembleren van elektrische fietsen in Nederland is een grote logistieke uitdaging. Zo’n e-bike bestaat immers uit tientallen onderdelen van allerlei verschillende leveranciers uit Oost-Europa en Azië. ‘Onze taak is het laten komen van al die onderdelen op de juiste tijd en plaats’, vertelt Friso van Seters, directeur van expediteur VSL Logistics.

Essentieel onderdeel van het moderne expediteurschap is een klant 24/7 realtime inzicht te geven in de status van een zending. Van Seters: ‘De huidige markt is vrij onrustig met alle vertraagde containerschepen en tekort aan personeel bij havens en vervoerders. Onze taak is Stella zo snel mogelijk te informeren bij calamiteiten, mocht bijvoorbeeld een gewenste leverdatum niet gehaald kunnen worden. Dan kunnen zij hun planning daarop direct aanpassen.’

Digitale efficiency & 24/7 realtime inzicht in vervoersstromen

VSL Logistics is vooral trots op zijn online platform waarop alle processen en informatie digitaal wordt verwerkt. Dat is dan ook een van de redenen waarom Stella haar zeevracht verzendingen heeft uitbesteed aan VSL Logistics, vertelt Joost Beverdam van Stella.

‘Het online platform heeft er bij ons voor gezorgd dat we veel duidelijker weten wat er onderweg is. We kunnen intern beter in de gaten houden wanneer belangrijke zendingen bij ons aankomen, waardoor wij op tijd kunnen schakelen met de productie in Nunspeet.’

Voor een e-bike producent als Stella is het namelijk essentieel om realtime over stuurinformatie te beschikken, weet Van Seters. ‘Zo kunnen ze bepalen wanneer alle zendingen moeten samenkomen. Want je kunt pas een fiets assembleren als alle benodigde onderdelen beschikbaar zijn. Eerder kun je er niets mee. Ze moeten dus altijd weten wanneer wat waar staat.’

Beverdam: ‘Hiervoor hielden we alles bij met Excel, waardoor er vaak informatie miste. In het platform zien we realtime wanneer containers aankomen in Rotterdam. Dit helpt ons eveneens met het op tijd betalen van leveranciers voor de inklaring in Rotterdam en bespaart kosten omdat containers niet meer onnodig blijven staan. Ook is erg fijn dat bestanden die bij de orders horen makkelijk terug te vinden zijn in de portal.’

VSL Logistics verzorgt voor Stella niet alleen de zeevracht, op afroep worden de componenten van de opslaglocatie naar de fabriek vervoerd voor de uiteindelijke assemblage.

Stella verzorgt zelf de inkoop bij de verschillende leveranciers. VSL Logistics wordt een paar weken voordat een order bij een fabriek gereed is ingeschakeld om het transport te verzorgen. Van Seters: ‘Vanaf dat moment pakken wij de communicatie op met de leverancier en monitoren de medewerkers van Stella de order via ons portal. We doen daarbij de hele supply chain, zowel zee- als luchtvracht, warehousing, de first- en last mile.’

Alle deelprocessen komen samen in de VSL portal

De logistieke experts van VSL Logistics werken vanuit Rotterdam, een logistieke partner in Azië is verantwoordelijk voor de first mile en lokale warehousing. ‘Zij werken met dezelfde logistieke software als wij, daarmee is onze portal direct up-to-date met hun activiteiten. Ook alle andere partijen, zoals de rederijen, terminals, douane en wegvervoerders, zijn aangesloten op de portal. Dus alle partijen in de keten nemen een stukje voor hun rekening, wij zijn de regisseur en zorgen ervoor dat Stella altijd volledig geïnformeerd is. Zodra er een wijziging of calamiteit is wordt het direct ons systeem ingeschoten. Ook alle ordernummers en factuurdocumenten staan op één plek. We kunnen bovendien softwarematig een koppeling maken met de diverse klantsystemen.’

Het uitdagende van de supply chain voor Stella verzorgen is dat het vooral om elektrische fietsen gaat die lithium-ion accu’s bevatten. Daarvan gaat het logistieke hart van Van Seters sneller kloppen.

‘Dat betekent dat we specialisten moeten inzetten in de hele keten, omdat accu’s brandgevaarlijk kunnen zijn. Die moeten op de juiste manier behandeld worden. We melden de batterijen dan ook apart aan bij de reder, die hebben daar speciale plaatsen voor. Niet alle rederijen accepteren dat trouwens. Ook heb je hier in Rotterdam maar een beperkt aantal partijen die lithium-opslag kunnen doen. En we moeten de juiste wegvervoerders bij elkaar brengen die deze lading kunnen transporteren. Het is goed te organiseren, maar je moet wel de juiste partijen ervoor inschakelen. En daar ligt nu precies onze expertise.’

Toch was de doorslag voor Stella om met VSL samen te werken in eerste instantie de scherpe offerte, geeft Beverdam van Stella toe. ‘We hadden al langer contact met VSL en in de afgelopen periode zijn de kosten van transport de pan uit gerezen. VSL kon dit over een lange periode goedkoper aanbieden wat voor ons de eerste en misschien wel
belangrijkste aanzet gaf. Maar ik moet toegeven dat ik van te voren niet had kunnen bedenken hoeveel duidelijkheid het online platform geeft aan onze goederenstroom.’